Sunday, November 15, 2009

....sambungan BERDENDAM JUGA (5).

Pepecahan antara guru telah berlarutan ke mahkamah. Saya mula dibabitkan untuk dijadikan saksi dalam mahkamah. Penting juga peranan saya ketika itu. Kenapa perlunya peranan saya sebagai saksi ketentuan guru. Lain masa jika terlintas maka akan saya bicara. Penulisan berdasarkan IT.

Peranan saya yang cuba dilibatkan sebagai saksi adalah semata-mata untuk membuktikan guru mana yang sebenar-benarnya mempunyai mandat yang sah sebagai guru. Keadaan itu amat tidak menyenangkan saya. Gajah sama gajah berjuang maka kita pulak nak dijadikan kuda. Kalau benar-benar mementingkan perjuangan silat, kenapa pula mahkamah yang perlu menentukannya. Mana dia adat dan adab kita. Tapi manusia tetap manusia. Akal memainkan peranan untuk memutar belit kenyataan yang ada. Ditambah pula dengan kuasa yang ada dalam persatuan, maka putar belit tersebut amat rancak diamalkan.

Kalau tak salah saya, satu mesyuarat agung luar biasa telah diadakan di sebuah kem tentera. Difahamkan juga betapa ahli yang hadir diperiksa dengan telitinya. Tak banyak yang boleh saya cerita tentang mesyuarat tersebut kerana saya tidak menghadirinya. Setakat dengar cerita. Diberitakan bahawa kemenangan berada di pihak penguasa persatuan yang sedia ada.

Akhirnya berpecahlah kita di bawah nama persatuan yang baru iaitu CH. Silatnya tetap sama. Silat Cekak namanya. Pendokong setianya seperti yang saya nyata akan wajah mereka. Dari segi persilatan, En Mat berjaya ‘mengambil’ kembali SC. Tapi dari segi persatuan, beliau gagal berbuat demikian. Maka bermulalah era baru dalam perkembangan SC seterusnya. Silat dan Persatuan mula berpisah. Silat adalah lain dan persatuan pun adalah lain. Konsep bersepadu antara silat dan persatuan telah mulai hilang. Perkembangan inilah yang menjadi dasar seterusnya dalam perjuangan SC.

Pada pengamatan saya, persatuan lebih berperanan berbanding dengan silat yang didokongnya. Sesuai dengan undang-undang negara, tanpa persatuan, kegiatan silat tidak membawa sebarang makna. Menguasai persatuan bermakna akan menguasai silat yang ada. Adat dan adab yang sebati dalam persilatan akan tewas dengan peraturan persatuan yang ada. Pelantikan guru silat itu sendiri boleh ditentukan melalui persatuan. Peruntukan yang ada dalam perlembagaan persatuan akan dapat dijadikan panduan untuk lantikan guru. Malah, kegiatan persatuan masih boleh diteruskan sepanjang masa hatta silat yang ada telah ditiadakan. Kalau guru silat sekalipun ditiadakan maka persatuan yang wujud boleh terus bergerak dengan laju dan jayanya.
Saya percaya, petua ini sangat dipegang erat oleh penggerak Akademik Silat Cekak. Jangan dirisau mandat guru. Jangan dirisau pengganti guru. Syarikat telah ada. Saya yakin dan percaya bahawa pengganti guru mereka seterusnya akan ditentukan oleh Lembaga Pengarah yang ada. Cerdik sungguh fikiran mereka. Agaknya itulah amanat yang mereka terima. Dari guru yang mereka puja. Tapi hairan juga. Ada antara mereka, dengan guru asalpun tak pernah berjumpa. Pastinya mendapat amanat melalui mimpi. Kekuatan mimpi tersangat hebat dalam kalangan mereka. Kekuatan mereka tersangat erat dengan mimpi yang ada. Malah anu merekapun akan berfungsi ekoran mimpi yang diterima.

Berbalik kita dengan pepecahan persatuan dalam kalangan kita ketika itu. Kedua-dua pihak tetap berwaspada pada saya. Saya berada di sebelah mana. Itulah persoalan mereka yang utama terhadap saya. Akhirnya, saya telah mengeluarkan satu surat edaran. Saya nyatakan pendirian saya termasuk juga pesanan Ustaz kepada saya tentang kedudukan guru SC. Isi surat akan saya nyatakan di lain masa.

Akibat surat tersebut, cawangan saya dibubarkan dan keahlian saya dipecat dengan serta merta oleh pendokong persatuan yang berkuasa. Pendokong Cekak Malaysia namanya. Mereka adalah penguasa persatuan. Siapakah penguasa dan pendokong persatuan tersebut. Siasatlah latar belakang mereka dalam konteks membangunkan SC bersama dengan Ustaz di peringkat awal lagi. Satu iktibar buat kita semua. Jangan disangka manusia dalam sungai akan menjadi mangsa sang buaya. Banyak buaya yang telah dijadikan mangsa buat manusia. Banyak sekali barangan kulit berasal daripada kulit buaya. Buat kegunaan manusia yang lemah kekuatan fizikal, berbanding dengan buaya. Jangan disangka juga akan harimau yang cuba menerkam rusa, akhirnya harimau tersebut disiat-siat oleh sang rusa. Peristiwa yang luar biasa. Tidak mustahil kejadiannya. Manusia ada akal. Tuhan juga yang amat berkuasa. Apapun, tinggallah kenangan saya bersama dengan Persatuan Silat Cekak Malaysia.

Maka berpautlah saya pada jenama CH sebelum ‘mati’ lemas dalam kancah sengketa. Maklumlah. Orang yang biasa bersilat, mesti terus berada dalam alam persilatannya. Anggapan saya, perjuangan SC dikira masih sama. Cuma payungnya sahaja yang berbeza. Kedua-duanya masih melaungkan semangat perjuangan Ustaz Hanafi. Pada saya ketika itu yang membezakan mereka ialah, satu menendang manakala yang satu lagi menyudi.

Maka SC pun telah dilayari oleh dua bahtera yang berlainan jenama. Masing-masing dengan hala tujunya. Pada peringkat awal pelayaran kedua-dua persatuan, kata-mengata tetap ada. Kebolehan guru dijadikan bahan utama perbincangan. Ada guru yang dikatakan berisi dan ada guru yang dikatakan berkulit sahaja. Itulah budaya masyarakat kita. Masyarakat Melayu. Budaya tersebut menular dalam adab kita. Cap-mengecap atau gelar-menggelar amat diminati mereka. Mudah sangat membuat kesimpulan. Mudah sangat menjatuhkan hukuman. Ikut fahaman dan bacaan mereka. Kalau mereka mendengar syarahan atau membaca buku Syiah atau membaca buku Wahabi maka itulah cap mohor yang ada pada mereka. Habis semua dicapkan dengan gelaran tersebut kalau bertentang pendapat dan pemikiran dengan mereka. Terbentuklah jawatankuasa fatwa dalam kalangan pesilat SC. Kalau kuehtiaw kegemaran mereka, maka orang yang dikata, akan disamakan dengan kuehtiaw yang mereka makan. Kalau pundek yang sangat mereka minati maka akan dipundekkan pada orang yang mereka tak suka. Tambahan pula silat kita berasal dari istana. Kalangan pembesar istana sangat banyak akan gelarannya. Oleh itu, ahli-ahli SC tidak akan terlepas dengan gelaran-gelaran yang ada. Hilang maruah dan harga diri pada kebanyakan ahli hebat kita. Itulah sifat haprak namanya.

Masa berganti masa. Murid silat kedua guru semakin ramai. Persengketaan yang telah wujud semakin dilupakan. Strategi yang berkesan telah menentukan kemajuan persatuan-persatuan SC yang ada. Apabila kedua-dua persatuan menjadi mantap, percakaran antara kedua persatuan semakin reda. Masing-masing dengan hala tujunya. Tapi masih berpegang erat atas perjuangan Ustaz Hanafi.

Tak banyak yang boleh saya ceritakan tentang apa yang berlaku dalam CM. Saya telah berputus arang dengannya. Walaupun ada yang masih berurusan dengan saya, bilangannya semakin mengurang dari masa ke masa. Generasi baru mereka langsung tiada. Tapi peranan saya dalam membangunkan cawangan di negeri saya masih tidak dilupakan mereka. Masih disebut-sebut akan nama. Tapi itu dulu. Sekarang ini mungkin telah tiada. Generasi baru telah menjadi generasi lama.

Bagi memantapkan perjalanan persatuan kita, vedio CH mula diterbitkan. Peranan saya dilibatkan bersama. Apa yang dikata, itulah pandangan atau pendapat saya sepanjang masa. Tapi hairan juga. Tergambar muka tokoh-tokoh lama yang berbicara dalam vedio yang sama. Pendapat mereka telah berbeza dengan tindak tanduk yang ada, antara dulu dan sekarang. Nampak sangat menjilat ludah yang telah diludahkan. Ludah itu telah menjadi kahak pekat. Kenapa kahak tersebut masih rela dijilatkan semula. Banyak lagi nikmat yang ada untuk dijilat dengan selesa. Tasbih haji sedap dijilat sepanjang masa. Terjulur lidah dan juling biji mata akan dibuatnya. Wow. Nikmat dunia. Perubahan sikap ini, susah juga nak percaya. Tapi itulah hakikat yang ada. Tak tahu pulak ajaran mana. Ajaran Ustaz, mustahil jadinya. Ajaran mimpi boleh juga saya percaya. Agaknya.

Bersambung lagi.