Saturday, November 14, 2009

......sambungan BERDENDAM JUGA (4)

Walau apapun yang berlaku, saya tetap berpegang pada adat dan adab yang ada dalam SC. Adat dan adab adalah merupakan perlembagaan silat kita. Undang-undang atau peraturan persatuan tidak boleh diambil kira. Kita boleh membuat tafsiran dan pastinya ada unsur-unsur menunjukkan kuasa. Oleh sebab saya sangat mementingkan mandat dalam soal kesahan dan kebolehpercayaan guru, maka keputusan menentukan sokongan cawangan saya pada guru mana yang sah adalah mengambil masa yang lama. Hal ini telah tidak menyenangkan kedua-dua pihak. Namun begitu saya tidak dapat nafikan betapa kedua-dua pihak tersebut mengharapkan sokongan mutlat daripada cawangan saya.

Saya menjadi orang penting dan sentiasa dihubungi mereka untuk menentukan sikap. Mungkin banyak sebabnya. Sesuatu yang tidak boleh dinafikan ialah betapa Ustaz ada bersama saya di cawangan pimpinan saya pada hari sebelum Ustaz meninggal dunia pada sebelah malamnya. Ramai yang ingin mengetahui apakah percakapan terakhir Ustaz dengan saya. Lebih-lebih lagi sesuatu yang bersangkutan dengan bakal penggantinya.

Dalam tulisan ini agak sukar untuk saya menceritakannya. Ada juga pesanannya yang bercanggah dengan apa yang ada ketika ini. Sangat sukar saya berbicara kerana takut fitnah yang akan timbul. Maklumlah pertemuan tersebut tidak ada saksinya. Pertemuan empat biji mata. Pada anak buah saya, ada saya ceritakan dengan pesanan jangan disebarkan bicara. Orang lain nak percaya atau sebaliknya, bukan tugas saya. Cukup antara saya dengan anak buah saya. Berhenti setakat itu sahaja.

Atas pesanan-pesanan yang diberi pada saya maka saya tegaskan berkali-kali pada Ustaz, “Selagi bergerak dua tangan dan dua kaki , saya tetap meneruskan perjuangan SC.” Ustaz tersenyum agaknya gembira tapi diulang-ulang pesanannya yang sama pada saya. Maka bekali-kali pula saya luahkan ikrar saya kepadanya. Ketika panggilan pesawatnya dilaungkan, nampak genangan air matanya. Saya bersalaman sambil mengeluarkan kata. Kata ikrar seperti yang dinyata. Tetapi ikrar saya tak angkat tangan.

Itu sebabnya saya masih berada dalam SC. Tapi kadang kala saya senyum sambil ketawa. Macam orang gila dibuatnya. Senyum sorang-sorang. Mana tidaknya. Ada pula manusia generasi baru yang suka sangat bercita-cita menyingkirkan saya. Alasannya, fikiran tak sama. Haprak punya bangsa. Kalau bukan terkenangkan ikrar saya, maka perkataan pooorahhh akan saya kata.

Seperti yang dinyata, atas ikrar dan janji setia saya dengan Ustaz tersebutlah menyebabkan saya terus bergiat dalam SC walaupun diri telah berada di waktu Maghrib. Pastinya saya akan terus bergerak dalam suasana SC seperti mana yang dicipta dan yang dikehendaki Ustaz. Kalau kesebokan masih menyelubungi diri saya, sumbangan dan perjuangan saya dalam SC telah saya teruskan dalam bentuk tulisan. Menulislah saya ketika ini dalam celah-celah kesebokan saya. Sekurang-kurangnya janji saya dengan Ustaz untuk teruskan perjuangan SC tetap diteruskan. Menyebarkan pengetahuan melalui tulisan. Apa komen orang lain, bukan masalah saya. Hanya Jauhari mengenal Manikam. Tapi ramai yang kurang pengetahuan. Oleh itu banyak komen yang bercelaruan. Sifat mereka adalah terlampau habis pandai. Habis pandai maka tak pandai jadinya.

Pada masa sengketa juga, ramai sahabat yang menghubungi saya sama ada berkunjung ke rumah atau secara telefon. Ramai yang mendesak akan pendirian saya. Maka timbul juga kisah lucu. Ketika berkunjung ke rumah, ikhlasnya kurang ada. Mereka menggunakan alat perakam bicara secara rahsia untuk merakam percakapan saya. Saya menyedarinya. Tapi buat-buat bersahaja. “Huh” itulah keluhan saya pada orang rumah saya.

Pepecahan sesama kita tidak boleh dibendung lagi. Nampak sangat perbezaan pendapat yang pelbagai segi. Yang sahnya ialah wujudnya dua kumpulan yang tetap pendirian. Satu kumpulan PA dan satu kumpulan En Mat. Mulalah pepecahan ketara dalam persilatan kita. Ketika itu persatuan masih satu. Antara dua kumpulan tersebut terdapat sekurang-kurang dua kumpulan kecil yang lain. Mereka mempunyai pendapat dan penyokongnya sendiri.

Satu pendapat mengatakan bahawa kedua-dua guru yang ada adalah tidak layak dan tidak sah untuk memegang jawatan guru. Dirinya sahaja yang layak menjawat jawatan tersebut. Sekurang-kurangnya Pak W sendiri menganggap dirinya sahaja yang layak menjawat jawatan tersebut. Kenapakah beliau mendakwa sedemikian. Ada lintasan hati maka akan saya ulaskan. Satu lagi kumpulan berfaham tidak menentang kedua-dua guru yang ada. Mereka hanya mengutarakan adab sahaja secara teknikal atas sokongan kepada guru yang ada. Kalau PA masih ada, mana adabnya En Mat ‘merampas kuasa.’ Pada mereka En Mat perlu bersabar hingga masanya tiba. Nampaknya hasil perbualan dengan mereka, sokongan kepada PA hanya buat sementara. Sementara PA masih ada dalam dunia. Bila tiada maka baharulah ketaatan akan diberi pada En Mat pula. Itulah pandangan mereka. Saya hormati atas pandangan mereka tersebut. Pandangan mereka dulu. Sekarang bagaimana pula pegangan mereka. Apa pula pendapat saya. Hal inilah yang meresahkan semua. Agaknya.

Kadang-kadang saya terfikir dan terbayang sementara. Kalau Ustaz ada, apa riaksinya tentang pepecahan yang ada. Adakah perkara yang berlaku itu pernah terfikir olehnya. Walau bagaimanapun, tak ada langsung gunanya jika berbicara dengan mendahulukan perkataan ‘kalau’. Penggunaannya akan membolehkan kita terjerumus langsung dalam dunia fantasi dan angan-angan belaka. Merintih tak tentu hala.

Terbayang juga di benak saya akan tokoh-tokoh persilatan kita yang boleh terjerumus dalam sengketa. Mana perginya ikrar dan semangat setia ketika bersama dengan Ustaz. Tergamak juga di hati mereka untuk memecahbelahkan SC yang diasaskan kukuh oleh Ustaz Hanafi. Ketika Ustaz meninggal dunia, kesedihan tokoh-tokoh tersebut amat ketara. Ada yang pengsan berkali-kali kerana sebak dan sedih di hati. Dikatakan kesedihan tersebut dilanjutkan ketika majlis pemakaman berlangsung. Namun begitu, kesedihan saya tidak dilanjutkan ke kubur. Saya pulang awal.

Maka timbul serangan bertubi-tubi puak-puak berkenaan ke atas saya. Dikatakan mereka pada saya, “Nampak setia dengan Ustaz tapi ke kubur tidak bersama.” Dianggapnya saya berpura-pura. Saya diam sahaja. Alasannya ada. Malas nak terangkan pada mereka. Sekali lagi pada puak-puak saya, saya terangkan sebab utama. Fahamlah mereka akan puncanya.

Tapi saya bersyukur. Sama ada saya berpura-pura atau tidak, saya tidak terlibat dalam pepecahan yang berlangsung dari dulu hingga sekarang. Pendirian saya tetap saya. Saya puas dengan diri saya. Sebelah mana saya sokong, bukan ada apa-apa kepentingannya. Kebenarannya atas pengajaran yang saya terima. Pengajaran tersebut berkait rapat dengan adat dan adab yang ada dalam SC. Kegiatan saya dalam SC bukannya baru tapi sudah lama dan secara berterusan. Agakan saya, ramai pemimpin sekarang yang masih belum ‘bermimpi’ ketika saya mula melibatkan diri dalam SC. Sayang sekali. Ramai yang tidak beradab dan tidak beradat dek kerana peraturan yang dicipta oleh persatuan. Hilang persilatan maka timbul persatuan. Sifat menghargai peranan semakin kurang.

Orang yang setia kononya dengan SC akhirnya tidak setia. Ramai kalangan mereka yang pernah menerima pingat setia. Atas alasan apa agaknya mereka terima pingat tersebut. Sekurang-kurangnya juga saya berasa puas sebab ada hikmahnya kerana enggan terima Pingat Setia. Tapi saya masih setia. Ikrar yang dilafaz pada Ustaz tetap saya tak lupa. Saya cuba sedaya upaya supaya jangan berpura-pura.

Tapi nampaknya sekarang ini ramai tukang ikrar yang mudah lupa. Maklumlah, glamor. Terpampang gambar di halaman utama. Hebat lagi kalau jadi ketuanya. Tapi gah tak tentu hala. Pendirian tak ada. Pada stok keling botol banyak yang kita boleh jumpa. Ikrar yang mengada-ngada. Buat memalukan muka. Tapi mereka buat selamba sahaja. Itulah generasi baru dalam SC agaknya. Pendirian yang memant.... pastinya. Teka saja. Kerana saya bandingkan ikrar mereka dengan ikrar saya.

Sambung lagi