Tuesday, February 10, 2009

AKADEMIK SILAT CEKAK

Sudah banyak saya membincangkan tentang prinsip, konsep dan falsafah SC. Saya berhenti seketika untuk memberi komen tentang ura-ura penubuhan Akademik Silat. Saya cuba memberi ulasan dalam keadaan kepastian tentang bentuk Akademik tersebut masih belum diterjemahkan.

Walau bagaimanapun, saya difahamkan bahawa terdapat ura-ura untuk menubuhkan Akademik Silat Cekak pada satu masa nanti. Dalam konteks ini, sudah semestinya nama Hanafi akan digunakan sebagai punca kuasa akan hasrat penubuhan Akademik Silat tersebut. Mungkin ramai ahli yang menanti-nanti akan saat penubuhannya dan mungkin ada kalangan ahli yang berasa curiga atas kemampuan untuk berbuat demikian. Walau bagaimanapun konsep akademik ini masih awal untuk dibuat komen. Tapi dalam tulisan ini saya ingin membuat ulasan berdasarkan tafsiran dan pandangan saya yang boleh dibuat renungan dan boleh ditimbulkan soalan di kalangan ketua-ketua SC.

Apabila dinyatakan hasrat penubuhannya kepada saya, hati saya tetap tenang dan menganggap itu bukanlah sesuatu yang luar biasa. Setakat pengetahuan saya, Ustaz sendiri pernah melahirkan hasrat untuk berbuat demikian. Prinsip penubuhan yang diwar-warkan ketika itu lebih kepada usaha-usaha untuk memberi pendedahan kepada penuntut-ptnuntut SC tentang silat-silat Melayu yang ada kaitan dengan SC. Kaitan ini berdasarkan nama-nama buah dalam SC yang merujuk pada keputusan silat-silat Melayu yang lain. Namun, usaha-usaha tersebut bukanlah sesuatu yang mudah. Sepanjang ingatan saya, sebagai pemulaan atas idea yang dilahirkan oleh Ustaz, seorang guru silat dari utara Malaysia telah diambil dan ditempatkan di rumah persatuan untuk mengajar silatnya yang kaya dengan seni tari dan seni geraknya. Beberapa penuntut telah mempelajarinya dan dalam perayaan Silat Cekak kelima belas tahun (kalau tak silap saya) telah dipertontonkan kelebihan silat tersebut. Hal ini tidak berkekalan kerana sebab-sebab yang tersendiri.

Usaha-usaha untuk melanjutkan idea tersebut nampaknya sedang dilakukan oleh puak-puak yang memegang persatuan ketika ini yang mempunyai tokoh-tokoh yang berkemampuan untuk membuat perubahan. Perubahan ini sudah semestinya berdasarkan pemikiran mereka sendiri. Sejak zaman PA lagi, mereka sering membuat perubahan-perubahan berdasarkan pendapat sendiri hingga kadang kala tidak menyenangkan Guru Utama yang ada ketika itu. Banyak perkara yang tidak dirujuk kepada guru bagi membuktikan daya pemikiran mereka yang kreatif dan inovatif. Sejak dulu lagi saya jarang menyertai dan bersubahat dengan tindakan-tindakan yang mereka lakukan terutamanya oleh ”Pak” ... yang bakal menjadi Guru Wawasan. Insyaallah apabila beliau mendapat kuasa eksekutif dalam Akademik Silat Cekak nanti, pelbagai perubahan akan dilakukan hingga akan menyebabkan kita lupa akan prinsip, konsep dan falsafah asal SC yang dibawa oleh Ustaz Hanafi. Semuanya akan menjadi ilmiah dan mungkin akan mengharu-birukan pemikiran ahli atau mungkin juga akan memenuhi impian ahli. Tunggulah saat dan ketikanya nanti.
Sejak dulu lagi, kreativiti mereka dalam sejarah perjalanan SC amat banyak sekali. Antara lainnya, mereka berjaya merancang dengan menjemput artis-artis tempatan membuat persembahan bagi menarik minat penonton sebelum persembahan SC dilakukan. Secara tidak langsung, mungkin kedatangan penonton bukannya kerana SC tetapi kerana artis yang dijemput. Bagi mengeluarkan peluh, senam robik yang berdasarkan gerak SC telah direka bentuk tapi akhir-akhirnya timbul masalah akan sejauh mana gerak silat dapat digunakan dalam kaedah tersebut. Banyak lagi idea-idea baru yang dikeluarkan oleh mereka bagi menonjolkan diri. Selain daripada itu, idea-idea pembaharuan juga dilakukan dalam pentadbiran dan pengurusan persatuan yang memberi kesan besar kepada pergerakan silat. ”Terkeluarnya” En Mat sebagai penerima amanah Guru Utama juga ada kaitan dengan perancangan dan sistem yang mereka bentuk berkaitan dengan pelantikan guru. Hasil idea mereka juga maka gerak-gerak yang ada dalam SC mula ’lari’ daripada gerak yang diperturunkan oleh Guru Utama tempoh hari. Ramai yang tidak mampu menyanggah idea-idea yang mereka keluarkan, cuma dapat menyanggah dalam hati dan dijadikan topik perbualan. Tidak hairanlah percanggahan ini mencetuskan asas perselisihan pendapat yang hebat hingga kita merajuk dan membawa diri.

Saya yakin dan saya percaya dengan wujudnya Guru Persatuan, reformasi yang mereka inginkan dalam SC akan menjadi semakin hebat. Langkah penubuhan syarikat yang menggunakan nama Hanafi merupakan satu lagi idea jangka panjang mereka bagi memelihara kepentingan diri. Dengan penubuhan syarikat ini, saya dapat membuat telahan tentang perancangan seterusnya bagi mengkomesialkan SC. Syarikat inilah nanti yang akan menjadi asas kepada hasrat penubuhan Akademik SC.

Pada saya, perancangan yang dilakukan itu terpaksa dibuat bagi memelihara kedudukan para pemimpin persatuan yang ada sekarang. Kedudukan Guru mereka dalam konsep adat dan adab adalah terlalu longgar. Walaupun Guru Wawasan boleh mengambil alih tugas sebagai guru selepas Guru Persatuan tetapi salasilahnya tidak kuat. Salasilah ini berkaitan dengan soal mandat. Puak-puak kepimpinan persatuan telah bermati-matian membuktikan bahawa soal mandat tidak penting dalam SC. Sejauh mana pandangan ini dapat dikekalkan. Jika tidak dikawal, akhirnya tembelang mereka akan pecah dan asal usul pertalian Guru akan tetap dititikberatkan. Saya percaya bahawa mereka sedar akan perkara tersebut dan satu langkah yang strategik perlu dilakukan.

Bagi mengekalkan kedudukan Guru terutamanya selepas kembalinya Guru Persatuan, Akademik Silat dapat digunakan. Guru yang terpilih nanti sudah semestinya berkonsepkan Guru Berperlembagaan. Kedudukannya akan ditentukan dalam perlembagaan Akademik Silat. Dengan cara itu persoalan tentang mandat, warisan dan hak pada guru akan beransur reda dan minat serta tumpuan murid dalam Akademik Silat akan terumpu dan berfokas pada gerak silat yang ada.

Akademik hanya merupakan satu istilah yang mungkin sama tarafnya dengan sekolah. Bahasa Inggerisnya, sekolah dirujuk sebagai ‘school’. Di negara-negara barat umpamanya di England, segala bentuk pusat pengajian dinamakan ‘school’. Malah universiti yang ada di sanapun merujuk pada istilah tersebut. Pada kita mungkin istilah Akademik itu amat besar. Tetapi hakikatnya akademik itu dapat digambarkan sebagai sebuah institusi pengajian atau sekolah sahaja sepertimana institusi pengajian yang ada di negara kita.

Saya dapat gambarkan bahawa tempoh kursus di sekolah berkenaan adalah dalam satu tempoh yang tertentu. Kurikulumnya akan dipenuhi dengan teori dan praktikal yang berkaitan dengan SC. Minat untuk memperkenalkan silat-silat Melayu asli yang lain di kalangan murid sekolah tersebut mungkin sukar diramal walaupun usaha itu pernah dihasratkan oleh Ustaz Hanafi.

Walau bagaimanapun, saya dapat rasakan, untuk mengembangkan SC secara meluas di seluruh negara akan lebih mudah dengan adanya Akademik ini nanti. Sistem pengajarannya akan lebih tersusun. Pengambilan tenaga pengajar tidak mendatangkan sebarang masalah. Hal ini demikian kerana telah ramai siswazah di universiti yang telah mempelajari SC. Memandangkan kesukaran mendapatkan pekerjaan, tenaga mereka boleh digunakan sebagai tenaga professional. Dengan cara ini akademik silat dapat dibuka di seluruh negeri, malah di seluruh daerah. SC akan mudah berkembang dan tersebar dengan lebih luas.

Kajian-kajian ilmiah tentang SC dapat dilakukan dari masa ke masa, sesuai dengan kehendak institusi pengajian. Konsep pembelajaran secara berperingkat dapat disusun. Kita pernah dengar istilah-istilah SRP, SPM dan Universiti yang dibual-bualkan oleh Jurulatih SC. Inilah masanya konsep tersebut dapat dipraktikkan dalam Akademik Silat itu nanti. Sijil yang dikeluarkan akan mudah diiktiraf meliputi diploma dan ijazah. Bakal lepasan akademik tersebut boleh menggunakannya untuk menjadi pengawai keselamatan ataupun sebagai sebahagian mengumpul sijil di kalangan mereka yang telah berjawatan tetap.

Masih terlalu awal untuk kita membuat komen melainkan andaian semata-mata. Apa yang pastinya, gelombang perubahan dalam SC adalah merupakan sesuatu yang tidak boleh disekat. Apatah lagi perubahan ini sentiasa diburu oleh kepimpinan SC yang suka akan perubahan walaupun perubahan itu menusuk jiwa.

Sunday, February 8, 2009

FAHAMI PRINSIP, KONSEP DAN FALSAFAH SC

Saya sering menggunakan istilah-istilah Prinsip, Konsep dan Falsafah. Ada yang kurang faham akan maksud penggunaannya. Dari sudut kefahaman saya, prinsip adalah pegangan atau sifat SC. Konsep adalah tafsiran atau tanggapan kita tentang prinsip silat kita. Manakala falsafahnya merujuk pada faedah dan tujuan prinsip tersebut. Falsafah itulah merupakan kebenaran kita dalam pengamalan pergerakan SC. Kalau diambil contoh berdiri lurus, kaedah tersebut merupakan prinsip kita ketika menghadapi musuh. Cara dan bentuk berdiri lurus itu adalah merupakan konsep. Falsafah berdiri lurus merujuk kepada persoalan kelebihan kita berbuat demikian dan implikasinya pada pengamal SC. Ketiga-tiga istilah tersebut tidak dapat dipisahkan kerana setiap pergerakan kita mengandungi prinsip, konsep dan ada falsafahnya yang tersendiri.

SC adalah kaya dengan prinsip, konsep dan falsafahnya. Perkara ini diterangkan dari masa ke masa oleh Guru Utama dan diperturunkan oleh Jurulatihnya. Kadangkala peranan Jurulatih mungkin agak berlebihan dengan cara menokok tambah daripada apa yang ada terutamanya berkaitan dengan guru. Kesetiaan terhadap guru sangat diambil berat. Hinggakan apabila berlaku sesuatu bala atau kemalangan terhadap penuntut, sering dikaitkan dengan kesetiaan terhadap guru. Dalam pantun Silat Cekak, ikatan guru dan murid digambarkan melalui rangkap,”Taat pada guru membawa berkat, sedikit belajar banyak yang dapat. Jika derhaka menjadi mudarat, semua ilmu tiada yang lekat.” Walau bagaimanapun, kita telah mengalami krisis kepimpinan guru setelah pemergian Ustaz Hanafi. Walaupun terdapat banyak faktor, yang jelasnya jurang antara PA dan En Mat dengan bekas murid Ustaz Hanafi tidak ada. Ramai ahli SC semasa PA yang sama ketawa atau sama berlawak ketika zaman Ustaz. Manakala di zaman En Mat, mereka pula menganggap bahawa merekalah yang mengajar En Mat di dalam kelas. Jurang yang rapat ini menjadikan salah satu factor krisis kepimpinan guru dalam SC boleh berlaku.

Namun begitu, prinsip taatkan guru perlu ada pada kalangan kita. Falsafah di sebalik ketaatan ini, ada kaitan dengan tanggungjawab yang telah ditentu dan dipilih oleh Tuhan ke atas guru berkenaan. Kita perlu menghormatinya. Sekurang-kurangnya keperluan menghormati kelebihan guru berkenaan kerana kita tidak dilantik memegang amanah tersebut melainkan gurunya. Penuntut SC telah diasuh bersifat demikian. Ketaatan adalah satu bentuk terima kasih atas ilmu yang diberi bagi mengenal dunia persilatan. Jika sikap ini menjadi sebahagian peribadi kita, akan memudahkan kita bersifat patuh pada perintah terutamanya perintah Tuhan. Mungkin konsep ini telah rosak sikit dalam suasana pembelajaran SC. Pada mereka yang faham, konsep ini perlu diperturunkan kepada generasi SC yang amat berminat dengan adat dan adabnya.
Salah satu konsep yang istimewa dalam SC ialah ketika SC menyerang. Kehebatan serangan silat cekak ialah jika musuh mengelak, pasti kena dan sekiranya ditepis dimakannya. Konsep ini bukanlah satu perkara baru dalam seni bela diri orang Melayu. Dalam Hikayat Malim Deman, ketika Malim Dewan bergaduh dengan Raja Mambang Molek, Malim Deman telah mengeluarkan kata-kata, “Hai Raja Mambang Molek, ingat-ingat, inilah gayung anak piatu, jikalau disambut kena dua, jikalau tiada disambut kena satu.’ Konsep serangan tersebut umpama peluru berpandu yang pasti akan mengena sasarannya. Begitulah keyakinan yang dilahirkan oleh Malim Deman. Keyakinan ini ada pada pengamal SC. Walaupun sebutannya mudah, akan tetapi untuk menguasai penumbuk tersebut memerlukan latihan yang berterusan dan ketabahan.

Dalam kebanyakan kelas latihan, pelajaran menyerang ini kurang dititikberatkan. Mungkin dalam masa semalam sahaja, pelajaran ini diperturunkan kepada para penuntut yang tamat. Apabila masuk pelajaran umum, kaedah menyerang dengan tepat telah dilupakan. Pada hal, pelajaran SC mempunyai kesinambungannya antara satu peringkat dengan peringkat yang lain. Menguasai kaedah akan memudahkan pelajaran asas. Penguasaan pelajaran asas akan memudahkan pelajaran buah jatuh. Penguasaan buah jatuh akan memudahkan pula penguasaan peringkat potong. Jika peringkat potong telah dikuasai sepenuhnya, dengan memberi petua penumbuk yang betul, memudahkan pengamal SC melakukan serangan. Untuk mengesahkan keberkesanan penumbuk tersebut, senarai buah umum digunakan sebagai latihan pengesahan keberkesanan penumbuk kita. Malangnya ramai yang kurang memahaminya hingga sanggup melupakan kaedah menyerang tersebut tapi sebaliknya menekankan penguasaan pelajaran buah-buah silat lain dalam peringkat umum. Hal ini amat merugikan kepada para penuntut.

Begitu juga dengan konsep enam tolak enam. Jarang sangat adanya kelas-kelas latihan yang mengaplikasikan prinsip enam tolak enam dalam pelajaran umum. Seolah-olah dengan beberapa buah yang diserikan maka dianggap sesama ahli tidak boleh beradu silat atas konsep seri. Kenyataan ini tidak tepat dan amat merugikan. Fahamilah benar-benar konsep seri dalam SC. Prinsip seri memerlukan latihan yang mantap hingga boleh digunakan ketika kita menghadai atau menyerang musuh.

Seiring dengan konsep menyerang, dikatakan juga bahawa sambil Cekak menyerang Cekak dapat menangkap musuh sesuai dengan falsafah iaitu Cekak menyerang, Cekak menangkap. Menurut penyelidikan pengamal SC, tidak ada satu silat yang lain, sekiranya menyerang ia dapat menangkap. Sejauh mana konsep ini masih diajar dan dikuasai oleh para penuntut. Pada zaman saya yang lalu, pelajaran mengenai konsep ini dihuraikan dalam masa pelajaran ‘Potong’.
Pada dasarnya pelajaran SC lebih menitikberatkan prinsip mempertahankan diri supaya penuntut terlatih dengan keberanian, bukan mengganas atau menceroboh. Hanya bila terpaksa demi keselamatan diri barulah Cekak menyerang. Ramai yang menganggap hampir sembilan puluh sembilan peratus isi pelajarannya adalah mempertahankan diri. Cuma satu peratus sahaja Cekak akan menyerang. Kata-kata ini juga kadang kala mengelirukan. Hasrat kita menyerang untuk menamatkan segera gerak musuh amat sesuai dengan kaedah serangan berpandu. Namun begitu bagi maksud menyerang dan bertindak balas, pelajaran potong lebih menyatakan maksud yang tersirat. Kata-kata Cekak menyerang dan Cekak menangkap membuktikan dalam pelajaran ‘Potong’ konsep menyerang mula ditekankan.
Penuntut-penuntut juga ditanam dengan prinsip, ‘Bila tangan digunakan musuh maka tangan pula balasannya. Jika musuh menggunakan kaki, maka kakilah balasannya tanpa menggunakan tangan menepis serangan kaki.’ Walaupun ada kekecualian, prinsip ini adalah merupakan prinsip asas dalam SC. Sepak Minang yang cuba diambil dengan kaedah tangan, amat membimbangkan. Apa yang saya perhatikan, penggunaan kaki untuk menangkis serangan kaki sangat kurang diperturunkan kepada penuntut. Hal ini amat mendukacitakan.

Selama ini penuntut-penuntut SC difahamkan bahawa kaedah yang ada dalam SC amat sesuai untuk menghadapi serangan senjata-senjata pendek. Penuntut mungkin terkeliru apabila kaedah tangan digunakan untuk menghadapi serangan tongkat yang panjang. Kaedah A hingga D amat sukar digunakan. Melainkan habuan sesak, ada kaedah-kaedah lain yang sering digunakan oleh SC. Saya kurang pasti adakah kaedah-kaedah tersebut ditunjuk pada kalangan penuntut. Apa akan jadi jika tongkat panjang tersebut digantikan dengan pedang samurai. Janganlah kita terlalu taksub hingga lupa konsep asal menunggu serangan.

Apatah lagi penuntut-penuntut SC difahamjkan dengan konsep posmen dengan surat. Untuk menyekat surat daripada diterima maka sekat sahaja si tukang kirimnya iaitu posmen. Falsafah ini bermaksud, untuk menghalang senjata-senjata daripada hingga di tubuh kita, gunakan kaedah bagi menghalang tangan yang menghantarnya. Namun begitu kaedah tersebut hanya sesuai digunakan untuk menghadapi senjata-senjata pendek. Konsep ini harus diakui dan diterima oleh pengamal SC. Janganlah kerana bersifat ego menyebabkan kita begitu yakin untuk menghadapi sebarang jenis senjata. Berpijaklah di bumi nyata. Berpeganglah pada prinsip dan konsep pergerakan SC.

Perbincangan di atas adalah antara lain yang berkaitan dengan prinsip, konsep dan falsafah yang benar-benar perlu difahami oleh pengamal SC.

Friday, February 6, 2009

DI SEBALIK FALSAFAH BERDIRI LURUS

DI SEBALIK FALSAFAH BERDIRI LURUS

Satu ketika lalu, penulisan tentang konsep, prinsip dan falsafah SC banyak sekali. Penulisan ini disalurkan dalam pelbagai penerbitan sama ada di peringkat pusat atau di peringkat cawangan. Idea penulisan adalah berdasarkan kefahaman ahli dalam falsafah SC. Ramai penulis yang muncul dalam penerbitan-penerbitan tersebut dan ini melambangkan kefahaman ahli yang jelas mengenai konsep, prinsip dan falsafah yang ada dalam SC. Penulisan mereka juga melambangkan bahawa mereka faham akan apa yang diperkatakan oleh Guru Utama. Tidak sia-sialah Guru Utama memberi syarahan dan kefahaman kepada penuntutnya. Pengetahuan ahli tidak terhad dalam bidang pergerakan silat sahaja. Di samping bersilat, mereka mempunyai banyak masa untuk membincangkan falsafah SC seperti yang diceritakan. Tambahan pula perhatian mereka lebih berfokas pada perkembangan SC. Kepentingan diri kurang menyerlah kerana masing-masing faham akan misi SC. Saya dapat rasakan bahawa tak banyak politik silat ketika itu berbanding dengan apa yang sedang berlaku sekarang. Penuntut disogok dengan dendangan pepecahan dan strategi yang berkepentingan diri.

Salah satu falsafah yang ada dalam SC ialah LURUS. Falsafah lurus adalah begitu luas dalam kefahaman SC. Perbincangan tentangnya meliputi aspek fizikal dan kefahaman.

Berdasarkan konsep kefahaman dalam SC, istilah lurus membawa pelbagai makna. Orang yang lurus kerap kali dikaitkan dengan orang yang bersifat jujur. Percakapan dan tindakan mereka lebih banyak sehala tanpa ada sebarang kepentingan dan maksud yang tersirat. Dalam pantun SC perkataan jujur memainkan peranan penting bagi kita menguasai SC dan mendapat keberkatan hasil daripada pembelajaran SC. Peranannya telah dinyatakan seperti dalam rangkap pantun yang berikut, “Silat Cekak pada lahirnya. Pengertian gerak pada batinnya. Hendaklah mahir seluruh anggota, Hendaklah jujur pada jiwanya.” Orang bersifat jujur kebiasaannya akan memudahkannya menguasai gerak yang ada dalam SC. Oleh itu, jujurlah pada diri kita, rakan-rakan dan semestinya kepada guru yang ada mandat. Mandat daripada tuan punya yang sah dalam SC.

Kita juga dianjurkan supaya memilih jalan yang lurus. Setiap hari, dalam sembahyang kita memohon supaya ditunjukkan jalan yang lurus. Dengan petunjuk lurus yang diperoleh akan menjadikan diri kita tidak terpengaruh dengan hawa nafsu dan kepentingan diri. Namun begitu, hal-hal dan cakap-cakap yang sebegini, biarlah guru kita yang mengupasnya dengan lebih lanjut

Walau bagaimanapun dalam tulisan ini saya hanya menitikberatkan istilah LURUS dalam prinsip, konsep dan falsafah berdiri lurus. Konsep berdiri lurus dalam SC adalah sebagai satu usaha membela diri dari segi fizikal. Tulisan dalam karangan ini juga adalah termasuk hasil pandangan ahli-ahli SC lain yang pelbagai tahap tapi berkaitan dengan falsafah berdiri lurus yang diterima faham daripada Guru Utama. Setengah-setengah ayat dalam karangan ini saya petik daripada pegangan umum ahli-ahli SC di satu masa yang lalu dan sering diperturunkan untuk kefahaman penuntut. Semua pengertiannya tidak menyimpang daripada apa yang disampaikan oleh Allayarham Ustaz Hanafi.

Berdiri lurus dalam SC sering dikaitkan dengan pendirian sembahyang. Walaupun kenyataan ini tidak menyenangkan beberapa pihak yang tertentu akan tetapi dalam kalangan penuntut-penuntut SC kaitan antara silat dan sembahyang telah ditegaskan dengan begitu yakin sekali. Dalam prinsip berdiri lurus ini, tapak kaki kanan dengan tapak kaki kiri tidak terlalu renggang dan tidak terlalu rapat. Jarak tapak adalah sederhana berdasarkan berdiri semula jadi kita. Pendirian yang demikian juga digunakan oleh SC dalam kaedah bela diri daripada serangan musuh. Akan tetapi, dengan pendirian lurus tegak inilah maka ramai orang yang mengatakan bahawa di situlah kelemahan SC. Namun begitu, jika dikaji dengan mendalam maka sebenarnya di situlah punca kekuatan dan kelebihan silat kita iaitu Silat Cekak. Kita berkeyakinan bahawa pendirian lurus tersebut dapat memberi keyakinan dan membawa beberapa pengertian pada diri kita sacara lahir mahupun segi falsafahnya.

Ramai yang persoalkan bahawa berdiri lurus adalah berdiri yang lemah. Pada mereka, berdiri yang kuat adalah berdiri secara kuda-kuda. Sebenarnya pada kita, berdiri secara berkuda-kuda itulah yang lemah dan boleh mendatangkan kemudaratan. Kita diyakinkan bahawa berdiri secara berkuda-kuda itu adalah pendirian yang bengkok. Adakah sesuatu yang bengkok itu kuat daripada yang lurus. Jika dikiaskan, kalau misalnya kita pergi ke hutan mencari kayu, maka sangatlah sukar kita mencari kayu-kayu yang lurus tetapi kayu yang bengkok amatlah mudah kita peroleh. Tapi kayu yang lurus boleh dibuat macam-macam. Kita boleh buat tiang rumah, meja, kerusi, papan dan berbagai bentuk lagi. Kayu bengkok hanya sesuai dibuat kayu api sahaja. Di sini, jelaslah bahawa sesuatu yang lurus banyak kegunaannya daripada yang bengkok. Begitu jugalah halnya dengan berdiri yang lurus. Berdiri lurus adalah penengah atau pusat daripada segala pergerakan sama ada pergerakan ke hadapan atau ke belakang dan pergerakan ke kiri atau ke kanan. Oleh sebab itulah pendirian lurus digunakan dalam SC kerana dengan pendirian tersebut, Cekak telah bersedia untuk menunggu pelbagai jenis serangan dari pelbagai penjuru sama ada hadapan, kiri, kanan mahupun dari belakang.

Berdiri lurus adalah berdiri yang normal bagi manusia. Munusia yang bercakap tatkala berdiri adalah melambangkan manusia yang mempunyai pendirian yang lurus atau normal dan bukannya atas pendirian yang bengkok iaitu pendirian yang dipaksa-paksa. Oleh itu, jika penuntut belajar silat dengan pendirian yang lurus maka pengamalnya akan sentiasa dapat bersedia sepanjang waktu tanpa diketahui oleh orang lain. Sebaliknya jika sedang menghadapi musuh, pasti musuh tidak tahu akan helah kita. Hal ini demikian kerana mereka melihat pendirian kita seperti pendirian orang yang tidak mahu bergaduh. Jika sekiranya kita menggunakan pendirian berkuda-kuda, musuh akan dapat mengetahui akan tipu helah kita. Mereka akan dapat membaca mana tangan atau kaki yang ‘mati’ dan mana tangan atau kaki yang ‘hidup’.

Selain daripada hujah-hujah di atas, pendirian lurus adalah kedudukan yang berada dalam posisi yang sangat rapat. Kedudukan sebegini adalah merupakan satu kelebihan dalam seni bela diri. Musuh dapat ditewaskan dalam masa yang cepat dan ringkas. Gerak yang kita lakukan adalah sangat menguntungkan. Keyakinan kita dalam posisi rapat ini kerana silat kita mempunyai kaedah yang cukup dan sempurna untuk mengawal seluruh anggota badan. Selain kaedah ABCD, kaedah gelek yang bersepadu dengan pukulan atau awasan, telah cukup untuk mengawal empat tahap anggota badan manusia. Sebagaimana pendirian lurus diambil dari gerak geri sembahyang, maka kaedah itu juga telah diambil daripada perbuatan sembahyang.

Hasil kajian pengamal SC, kelebihan-kelebihan seperti hujah di atas adalah sesuatu yang dapat dibincangkan secara ilmiah. Kajian telah dibuat tentang buruk dan baik segala macam pendirian ketika menanti serangan atau ketika menyerang dalam usaha untuk menjaga diri. Dengan penuh keyakinan, pengamal SC menerima kakikat bahawa pendirian lurus adalah pendirian yang ideal bagi menjaga diri. Pendirian yang sebegini adalah pendirian yang penuh makna di sebalik kegunaannya dalam usaha-usaha mempertahankan diri.

Pengamal SC mengamalkan konsep Cekak menunggu serangan dengan berdiri lurus, tidak berkuda-kuda dan tidak melangkah ke kiri atau ke kanan bahkan mara ke hadapan dalam gerak yang satu. Falsafah makan gerak dalam gerak adalah merupakan satu prinsip yang lebih meyakinkan hasil daripada kelebihan berdiri secara lurus. Sebab itulah kita berani menegaskan bahawa Silat Cekak pada kebenaran atau hakikatnya ialah Silat Gerak.


Sekian setakat ini. Kita bertemu di lain konsep dan falsafah buat rujukan generasi baru.

Tuesday, February 3, 2009

RINGKAS DAN MUDAH

Mempelajari SC perlu serius dan jangan ambil mudah. Ramai yang terkeliru dengan konsep mudah yang ada dalam pantun SC. Mudah dalam pantun dikaitkan dengan hidayah. Tapi ramai yang tidak mempedulikan konsep hidayah dan hanya menegaskan semata-mata bahawa SC itu mudah. Perkara yang dipermudahkan-mudahkan menyebabkan lahir sikap tidak mengambil berat. Fikiran dibuai dengan kehebatan SC tanpa merujuk pada kehebatan diri. Apabila perasaan lebih banyak menguasai diri, usaha-usaha untuk memperlengkapkan diri dengan prinsip dan falsafah SC tidak diambil berat. Mereka lebih banyak bercakap daripada mempraktikkan ilmu yang diberi. Mereka lebih rela membiarkan masyarakat luar menghormati kehebatan SC tanpa merujuk diri sendiri. Lebih malang lagi apabila sikap ini menular di kalangan Jurulatih yang diberi amanah untuk menyampaikan ilmu SC di kalangan penuntut. Kerana sikap mudahlah menyebabkan usaha menjadikan penuntut SC hebat telah diabaikan. Mereka lebih banyak bercakap bagi membuktikan kehebatan SC tanpa merujuk kebolehan para penuntut. Teringat akan pepatah yang diberi oleh rakan saya, “If you throw peanut, you can only get monkey”. Kalau modal seringgit adatnya mustahil akan dapat untung seratus. Mempelajari SC perlu bersungguh-sungguh. Kita perlu lebih banyak membuat latihan daripada banyak bercakap.

Walau bagaimanapun pada mereka yang memahami konsep mudah pada SC, sesungguhnya mereka ini boleh menguasai falsafah tersebut dengan begitu sempurna. Dalam rangkap-rangkap pantun SC banyak perkara yang dapat dihubungkan dengan konsep mudah. Memahami betapa pentingnya untuk menjaga diri sendiri maka “kita hendaklah belajar bersungguh hati. Kesungguhan ini akan memahirkan seluruh anggotanya.” Tapi jangan lupa kepada tuan punya silat yang telah diberi amanah dan mandat untuk memperkembangkan SC. “Taat kepada guru membawa berkat, sedikit belajar banyak yang dapat. Jika durhaka menjadi mudarat, semua ilmu tiada yang lekat.” Kebolehan kita bersilat banyak juga bergantung pada niat kita dalam SC. Untuk menguasai ilmu dalam SC amat mudah sekali tapi pada mereka yang mengerti.

Kesimpulannya konsep mudah ini melibatkan tiga perkara utama. Kita hendaklah belajar bersungguh hati. Jangan banyak membuang masa dengan melibatkan hal-hal persatuan yang tidak banyak memberi sumbangan pada diri kita. Kita takut penglibatan ini akan menyebabkan kita berasa sombong diri dan menafikan tujuan asal kita bersilat. Di samping itu kita hendaklah memahirkan anggota tubuh badan kita. Pergerakan dua tangan dan dua kaki biarlah mantap dan berseni. Kaedah-kaedah dalam SC perlu dikuasai dengan sepenuh hati. Kaedah-kaedah ini merupakan asas pembelajaran SC. Menguasai kaedah bermakna akan menguasai keseluruhan pergerakan dalam SC. Perkara ketiga yang paling utama ialah sikap jangan lupa akan guru yang bertanggungjawab pada silat ini. Jangan banyak bermain pilitik silat dan berkepentingan diri. Hal yang berkaitan dengan guru, biarlah dia sendiri yang selesaikan. Kalau tak sesuai maka eloklah kita undurkan diri. Jangan ditanam prasangka buruk kepada guru yang boleh menyebabkan ilmu yang kita peroleh tidak membawa keberkesanan.

Jika ketiga-tiga aspek yang saya bincangkan di atas kita kuasai maka secara langsung kita akan menjadi seorang penuntut SC yang hebat sekali. Hal ini bukannya payah sebaliknya amat mudah. Tidak banyak belanja yang perlu dikeluarkan. Semuanya bergantung pada kekuatan dan keikhlasan hati.

Mudah juga dapat dikaitkan dengan perkataan ringkas. Salah satu pengertian Cekak ialah ringkas. Tapi itu dirujuk dalam bahasa Jawa. Kebenarannya, jika kita tidak merujuk pada bahasa Jawa sekalipun maka SC tetap ringkas. Dalam kamus, ringkas bermaksud tegas, pendek dan padat. Cuba kita bayang dan gambarkan penggunaannya dalam kehidupan kita seharian. Sejak dari bangku sekolah lagi, karangan yang panjang disuruh guru kita membuat ringkasan karangan. Kalau dalam disiplin novel, digunakan istilah sinopsis. Isi cerita yang beratus helai dapat diringkaskan dalam satu muka surat sahaja. Mungkin kerana ini juga SC boleh diibaratkan sebagai segenggam. Pelajarannya merupakan intisari silat dan bukannya cabang-cabang silat yang dianggap sebagai segantang. Dalam bidang penulisan, ayat-ayat yang panjang sukar ditulis terutamanya ketika kita menemu bual akan sesiapa pun . Maka kita digalakkan supaya mempunyai kebolehan menggunakan simbol-simbol dalam penulisan yang bergelar ‘teringkas’. Begitulah konsep ringkas yang dapat kita gambarkan berdasar situasi di sekeliling kita.

Dalam konteks SC, ringkas adalah merupakan satu falsafah yang menunjukkan kelebihan SC. Kelebihan ini adalah sesuatu yang luar dari kebiasaan silat-silat Melayu. Inilah keluarbiasaan silat kita. Kita diyakinkan bahawa SC adalah silat yang benar-benar asli dan bertanggungjawab untuk menjaga diri. SC bukanlah sejenis silat permainan atau silat pulut atau silat pengantin. Hal ini demikian kerana SC tidak ada gendang dan tari-manari dan melangkah ke kiri atau ke kanan dengan langkah-langkah tapak tiga atau tapak empat. Sebaliknya tapak SC ialah tapak dua yang begitu padat dan ringkas. Pergerakan dan sistem SC adalah sesuai benar dengan gerak semula jadi manusia yang berdasarkan fikiran yang sihat, jiwa yang tenang dan ternyata kesesuaiannya dengan pinsip agama.

Oleh sebab ringkasnya SC maka silat ini boleh dijadikan teman ketika berlaku pergaduhan. Dalam senarai pengertian Cekak, dalam bahasa Minang, Cekak juga membawa maksud gaduh. Tapi seperti yang saya nyatakan di atas, bukanlah kerana adanya bahasa Minang tersebut maka disesuaikan SC sebagai silat yang boleh dibawa gaduh. Pelajarannya adalah sangat sesuai untuk dijadikan teman ketika berlaku pergaduhan. Seperti yang dinyatakan bahawa gerak langkah SC biasa sahaja. Sedangkan dalam kebanyakan silat lain, geraknya bercorak sukan yang memerlukan kekuatan. Walau bagaimanapun ahli-ahli SC boleh memahami gerak-gerak sukan tersebut. Ini bermakna SC mempunyai kelebihan menangkis musuh tanpa menghitungkan kekuatan sedangkan silat-silat lain perlu imbangan kekuatan.

Dalam pelajaran umum terdapat pelajaran berdasarkan buah-buah ringkas atau kadang kalanya dikenali sebagai buah-buah hujung. Buah-buah ini berdasarkan kaedah dan buah-buah jatuh. Untuk membuat tangkapan ketika bilangan musuh yang ramai mungkin amat sukar dan kurang praktikal. Di sinilah peranan buah-buah ringkas memberi makna. Tetapi penggunaannya biarlah berpijak di bumi nyata. Kita jangan sekali-kali dibuai dengan istilah patah, pengsan atau mati tanpa mempunyai bukti dan sokongan yang kukuh. Ramai penonton yang mencemuh dan memerli ketika pertujukan menggunakan buah-buah ringkas ini dipertontonkan dalam pertunjukan. Macam mana boleh terjadi pada musuh yang kecundang begitu mudah dengan hanya menyentuh badan musuh sahaja. Seninya tidak ada dan kadang kala terkeluar daripada seni kaedah SC.

Oleh itu, walaupun konsep ringkas dan mudah wujud dalam pembelajaran SC, para penuntut harus berhati-hati akan falsafah di sebalik konsep tersebut. Berhati-hati dan berusahalah dengan sepenuhnya untuk menguasai konsep tersebut supaya konsep ringkas dan mudah membawa makna yang maksimum pada diri sendiri.

Dalam tindak tanduk kita, cuba praktikkan konsep tersebut. Permudahkan tindakan kita dalam membuat sesuatu penyelesaian. Dalam kes pepecahan kita, permudahkan dengan cara mengadakan mesyuarat agong dengan segera. Ingatlah akan salah satu makna yang ada mengenai tafsiran perkataan Cekak yang diertikan segenggam. Segenggam dihubungkan dengan istilah padu. Padu membawa pengertian bahawa pada kalangan ahli-ahli SC terdapat perpaduan serta sifat tegas dan berpendirian. Pendirian ini sudah semestinya dirujuk pada sifat tidak bertolak ansur atas unsur-unsur yang membawa pepecahan. Syaratnya ialah jangan ada sifat berkepentingn diri.


Sekian setakat ini.