Sunday, February 8, 2009

FAHAMI PRINSIP, KONSEP DAN FALSAFAH SC

Saya sering menggunakan istilah-istilah Prinsip, Konsep dan Falsafah. Ada yang kurang faham akan maksud penggunaannya. Dari sudut kefahaman saya, prinsip adalah pegangan atau sifat SC. Konsep adalah tafsiran atau tanggapan kita tentang prinsip silat kita. Manakala falsafahnya merujuk pada faedah dan tujuan prinsip tersebut. Falsafah itulah merupakan kebenaran kita dalam pengamalan pergerakan SC. Kalau diambil contoh berdiri lurus, kaedah tersebut merupakan prinsip kita ketika menghadapi musuh. Cara dan bentuk berdiri lurus itu adalah merupakan konsep. Falsafah berdiri lurus merujuk kepada persoalan kelebihan kita berbuat demikian dan implikasinya pada pengamal SC. Ketiga-tiga istilah tersebut tidak dapat dipisahkan kerana setiap pergerakan kita mengandungi prinsip, konsep dan ada falsafahnya yang tersendiri.

SC adalah kaya dengan prinsip, konsep dan falsafahnya. Perkara ini diterangkan dari masa ke masa oleh Guru Utama dan diperturunkan oleh Jurulatihnya. Kadangkala peranan Jurulatih mungkin agak berlebihan dengan cara menokok tambah daripada apa yang ada terutamanya berkaitan dengan guru. Kesetiaan terhadap guru sangat diambil berat. Hinggakan apabila berlaku sesuatu bala atau kemalangan terhadap penuntut, sering dikaitkan dengan kesetiaan terhadap guru. Dalam pantun Silat Cekak, ikatan guru dan murid digambarkan melalui rangkap,”Taat pada guru membawa berkat, sedikit belajar banyak yang dapat. Jika derhaka menjadi mudarat, semua ilmu tiada yang lekat.” Walau bagaimanapun, kita telah mengalami krisis kepimpinan guru setelah pemergian Ustaz Hanafi. Walaupun terdapat banyak faktor, yang jelasnya jurang antara PA dan En Mat dengan bekas murid Ustaz Hanafi tidak ada. Ramai ahli SC semasa PA yang sama ketawa atau sama berlawak ketika zaman Ustaz. Manakala di zaman En Mat, mereka pula menganggap bahawa merekalah yang mengajar En Mat di dalam kelas. Jurang yang rapat ini menjadikan salah satu factor krisis kepimpinan guru dalam SC boleh berlaku.

Namun begitu, prinsip taatkan guru perlu ada pada kalangan kita. Falsafah di sebalik ketaatan ini, ada kaitan dengan tanggungjawab yang telah ditentu dan dipilih oleh Tuhan ke atas guru berkenaan. Kita perlu menghormatinya. Sekurang-kurangnya keperluan menghormati kelebihan guru berkenaan kerana kita tidak dilantik memegang amanah tersebut melainkan gurunya. Penuntut SC telah diasuh bersifat demikian. Ketaatan adalah satu bentuk terima kasih atas ilmu yang diberi bagi mengenal dunia persilatan. Jika sikap ini menjadi sebahagian peribadi kita, akan memudahkan kita bersifat patuh pada perintah terutamanya perintah Tuhan. Mungkin konsep ini telah rosak sikit dalam suasana pembelajaran SC. Pada mereka yang faham, konsep ini perlu diperturunkan kepada generasi SC yang amat berminat dengan adat dan adabnya.
Salah satu konsep yang istimewa dalam SC ialah ketika SC menyerang. Kehebatan serangan silat cekak ialah jika musuh mengelak, pasti kena dan sekiranya ditepis dimakannya. Konsep ini bukanlah satu perkara baru dalam seni bela diri orang Melayu. Dalam Hikayat Malim Deman, ketika Malim Dewan bergaduh dengan Raja Mambang Molek, Malim Deman telah mengeluarkan kata-kata, “Hai Raja Mambang Molek, ingat-ingat, inilah gayung anak piatu, jikalau disambut kena dua, jikalau tiada disambut kena satu.’ Konsep serangan tersebut umpama peluru berpandu yang pasti akan mengena sasarannya. Begitulah keyakinan yang dilahirkan oleh Malim Deman. Keyakinan ini ada pada pengamal SC. Walaupun sebutannya mudah, akan tetapi untuk menguasai penumbuk tersebut memerlukan latihan yang berterusan dan ketabahan.

Dalam kebanyakan kelas latihan, pelajaran menyerang ini kurang dititikberatkan. Mungkin dalam masa semalam sahaja, pelajaran ini diperturunkan kepada para penuntut yang tamat. Apabila masuk pelajaran umum, kaedah menyerang dengan tepat telah dilupakan. Pada hal, pelajaran SC mempunyai kesinambungannya antara satu peringkat dengan peringkat yang lain. Menguasai kaedah akan memudahkan pelajaran asas. Penguasaan pelajaran asas akan memudahkan pelajaran buah jatuh. Penguasaan buah jatuh akan memudahkan pula penguasaan peringkat potong. Jika peringkat potong telah dikuasai sepenuhnya, dengan memberi petua penumbuk yang betul, memudahkan pengamal SC melakukan serangan. Untuk mengesahkan keberkesanan penumbuk tersebut, senarai buah umum digunakan sebagai latihan pengesahan keberkesanan penumbuk kita. Malangnya ramai yang kurang memahaminya hingga sanggup melupakan kaedah menyerang tersebut tapi sebaliknya menekankan penguasaan pelajaran buah-buah silat lain dalam peringkat umum. Hal ini amat merugikan kepada para penuntut.

Begitu juga dengan konsep enam tolak enam. Jarang sangat adanya kelas-kelas latihan yang mengaplikasikan prinsip enam tolak enam dalam pelajaran umum. Seolah-olah dengan beberapa buah yang diserikan maka dianggap sesama ahli tidak boleh beradu silat atas konsep seri. Kenyataan ini tidak tepat dan amat merugikan. Fahamilah benar-benar konsep seri dalam SC. Prinsip seri memerlukan latihan yang mantap hingga boleh digunakan ketika kita menghadai atau menyerang musuh.

Seiring dengan konsep menyerang, dikatakan juga bahawa sambil Cekak menyerang Cekak dapat menangkap musuh sesuai dengan falsafah iaitu Cekak menyerang, Cekak menangkap. Menurut penyelidikan pengamal SC, tidak ada satu silat yang lain, sekiranya menyerang ia dapat menangkap. Sejauh mana konsep ini masih diajar dan dikuasai oleh para penuntut. Pada zaman saya yang lalu, pelajaran mengenai konsep ini dihuraikan dalam masa pelajaran ‘Potong’.
Pada dasarnya pelajaran SC lebih menitikberatkan prinsip mempertahankan diri supaya penuntut terlatih dengan keberanian, bukan mengganas atau menceroboh. Hanya bila terpaksa demi keselamatan diri barulah Cekak menyerang. Ramai yang menganggap hampir sembilan puluh sembilan peratus isi pelajarannya adalah mempertahankan diri. Cuma satu peratus sahaja Cekak akan menyerang. Kata-kata ini juga kadang kala mengelirukan. Hasrat kita menyerang untuk menamatkan segera gerak musuh amat sesuai dengan kaedah serangan berpandu. Namun begitu bagi maksud menyerang dan bertindak balas, pelajaran potong lebih menyatakan maksud yang tersirat. Kata-kata Cekak menyerang dan Cekak menangkap membuktikan dalam pelajaran ‘Potong’ konsep menyerang mula ditekankan.
Penuntut-penuntut juga ditanam dengan prinsip, ‘Bila tangan digunakan musuh maka tangan pula balasannya. Jika musuh menggunakan kaki, maka kakilah balasannya tanpa menggunakan tangan menepis serangan kaki.’ Walaupun ada kekecualian, prinsip ini adalah merupakan prinsip asas dalam SC. Sepak Minang yang cuba diambil dengan kaedah tangan, amat membimbangkan. Apa yang saya perhatikan, penggunaan kaki untuk menangkis serangan kaki sangat kurang diperturunkan kepada penuntut. Hal ini amat mendukacitakan.

Selama ini penuntut-penuntut SC difahamkan bahawa kaedah yang ada dalam SC amat sesuai untuk menghadapi serangan senjata-senjata pendek. Penuntut mungkin terkeliru apabila kaedah tangan digunakan untuk menghadapi serangan tongkat yang panjang. Kaedah A hingga D amat sukar digunakan. Melainkan habuan sesak, ada kaedah-kaedah lain yang sering digunakan oleh SC. Saya kurang pasti adakah kaedah-kaedah tersebut ditunjuk pada kalangan penuntut. Apa akan jadi jika tongkat panjang tersebut digantikan dengan pedang samurai. Janganlah kita terlalu taksub hingga lupa konsep asal menunggu serangan.

Apatah lagi penuntut-penuntut SC difahamjkan dengan konsep posmen dengan surat. Untuk menyekat surat daripada diterima maka sekat sahaja si tukang kirimnya iaitu posmen. Falsafah ini bermaksud, untuk menghalang senjata-senjata daripada hingga di tubuh kita, gunakan kaedah bagi menghalang tangan yang menghantarnya. Namun begitu kaedah tersebut hanya sesuai digunakan untuk menghadapi senjata-senjata pendek. Konsep ini harus diakui dan diterima oleh pengamal SC. Janganlah kerana bersifat ego menyebabkan kita begitu yakin untuk menghadapi sebarang jenis senjata. Berpijaklah di bumi nyata. Berpeganglah pada prinsip dan konsep pergerakan SC.

Perbincangan di atas adalah antara lain yang berkaitan dengan prinsip, konsep dan falsafah yang benar-benar perlu difahami oleh pengamal SC.